Advertorialul este o îmbinare între editorial și publicitate: un articol plătit, bine scris, interesant și atractiv, conținând sfaturi utile, care are scopul de a face reclamă unui produs, serviciu sau unui brand, de a genera trafic și de a spori/menține pozițiile propriului site în căutările organice.
Este o bună alternativă a reclamelor de tip anunț publicitar sau banner pentru că este informativ, util și mai puțin agasant. Acest tip de publicitate este considerat una dintre cele mai eficiente modalități de promovare și face parte din procesul de link building al unui site.
Advertorialele pot fi clasificate în funcție de:
Stilul jurnalistic
|
Rata conversiei
|
Trebuie să menționăm că mai există și recenziile, care aduc rezultate foarte bune. Publicul apreciază experiența și părerea celorlalți, este interesat să-și expună propria opinie și tentat să încerce un produs testat deja. Advertorialele-recenzii contribuie la optimizare, recomandă produsul, iar de multe ori aduc și trafic.
Deși advertorialele sunt bine cotate și sunt prezente în majoritatea campaniilor de optimizare, e bine să se cunoască de la început avantajele și dezavantajele sau riscurile care trebuiesc asumate. Iată principalele avantaje:
Toate aceste avantaje pot fi obținute doar dacă avem advertoriale exemplare, cu un conținut scris nu pentru motoarele de căutare, ci, în primul rând, pentru publicul țintă. Exemple de advertoriale calitative puteți găsi aici și aici.
Pentru a profita de toate beneficiile unui articol plătit, pentru a nu arunca bani fără a obține rezultate, dar și pentru a nu avea alte surprize neplăcute în urma unei campanii advertoriale, vă recomandăm să analizați și să puneți în practică următoarele idei:
Pentru a obține credibilitate, relevanță și autoritate trebuie să cunoașteți foarte bine stilul site-ului pe care publicați. Un articol care nu se deosebește esențial de celelalte apărute pe site-ul colaborator este considerat calitativ și câștigă atenția mai multor cititori. E de dorit să se mențină limbajul, tematica și designul celorlalte articole publicate. Dacă la prima vedere ar părea că nu există o tematică comună, dar autoritatea site-ului e mare și posibilitatea de a plasa un advertorial aici e unică, trebuie să apelați la creativitate și să obțineți un articol bun, în concordanță cu celelalte materiale de pe site-ul pe care planificați să publicați. Dimensiunea unui advertorial e și ea un aspect important și ar fi bine să nu se deosebească de dimensiunea celorlalte texte de pe site. Titlurile articolelor plătite nu vor fi încărcate de superlative, vor fi titluri scurte și directe, exact ca cele ale articolelor de pe site-ul ales.
Rețineți! Un advertorial de calitate este acel articol al cărui conținut nu îi sugerează cititorului ideea că este un articol publicitar.
Nu veți publica un advertorial despre ustensile pentru pescuit pe un blog de rețete culinare pentru că, în acest caz, șansele să atingeți obiectivele propuse sunt minime. E nevoie să respectați tematica site-ului pe care publicați nu doar pentru a nu trezi suspiciuni cititorului, dar și pentru a evita penalizările Google.
Pentru a obține un advertorial non-publicitar e necesar să combinăm ”artistic” informațiile destinate promovării cu cele utile și relevante factorului uman. Mesajul de bază (cel publicitar) al advertorialului trebuie camuflat pentru ca cititorul să se afle mai mult timp pe pagină și să găsească cât mai multă informație utilă.
E simplu: nu ați putea obține încrederea cititorului și nu aveți cum să-l convingeți de seriozitatea firmei, dacă se publică ceva irelevant, publicitar, dar și infect.
Este un lucru important, dar nu primordial. Acesta trebuie să conțină anumite cuvinte cheie, dar numărul lor trebuie să fie perfect proporționat: nici prea puține, fiindcă ar putea să nu stârnească interesul, nici prea multe, pentru a nu atrage sancțiuni, atât din partea motorului de căutare, cât și a cititorului.
Nu e dificil să obțineți un advertorial de calitate, aveți nevoie de răbdare, deprindere, analiză sau, mai simplu, ați putea oricând apela la serviciile de content management pe care le oferim.
Probabil ați înțeles deja că advertorialul reprezintă o modalitate eficientă de promovare în mediul online, dar care poate, din păcate, veni la pachet cu riscul penalizărilor, dacă nu sunt scrise după regulile motoarelor de căutare.
Matt Cutts, ex-managerul echipei de combatere a spamului din cadrul Google, a explicat de nenumărate ori cum tratează Google articolele publicitare. Acesta menționează că advertorialele online, folosite în scopul de a transmite, prin linkurile introduse, mai multă autoritate către site-ul beneficiar reprezintă o încercare de manipulare a motorului de căutare. El explică că există două reguli de bază pe care ar trebui să le respecte un advertorial și ambele au în esență ideea anunțării faptului că articolul este unul publicitar, pentru că atât motorul de căutare, cât și cititorii să-și dea seama de acest aspect înainte de a citi materialul. Soluția lui Cutts este următoarea:
Anunțarea motoarelor de căutare
Ex: rel=”nofollow”
Anunțarea cititorilor
Ex:”Publicitate” sau ”Sponsorizat”
Este sau nu aceasta o soluție corectă? E greu de răspuns obiectiv. Sigur, pentru cei care publică advertoriale, bucurându-se de rezultate, dar și pentru site-urile ce le acceptă ar fi ideal să rămână la propria discreție să facă sau nu public acest fapt. Nici din perspectiva unui cititor nu ar fi o greșeală fatală dacă nu se anunță că articolul ar fi unul plătit. Nu e neapărat necesar să afli de aspectul comercial, atâta timp cât te bucuri de un conținut bun. Realitatea e că orice serviciu este în ziua de astăzi remunerat, iar cititorul conștientizează foarte bine acest lucru.
Pentru a obține rezultatul așteptat în urma publicării unui advertorial, care să fie de durată, dar și pentru a evita penalizările ar trebui să se selecteze cu mare atenție site-ul pe care se publică. Vă recomandăm câteva idei care vă vor ajuta să găsiți locul perfect pentru apariția advertorialului:
|
|
Analizați din start nu doar site-ul pe care va apărea articolul, ci și pagina. Ideal ar fi să aveți parte de o rubrică cât mai populară, cu atenție sporită nu doar de moment. Țineți cont de numărul de articole publicate săptămânal sau lunar și interesați-vă ce se întâmplă cu advertorialele după arhivare. E important ele să fie vizibile și ușor de accesat cât mai mult timp.
Prețurile pentru publicarea advertorialelor diferă de la un site la altul și sigur de la o țară la alta. Atunci când se estimează prețul pentru publicarea unui articol se ține cont de mai mulți factori:
Publicarea unui text publicitar pe un site de știri ar costa aproximativ între 300-1000 de euro, iar pe un blog cunoscut în medie 30-400 de euro, în dependență de criteriile menționate mai sus, dar și de locație (costurile variind de la o țară la alta). Prețurile sunt calculate pentru trafic, deoarece se consideră că site-ul promovat obține automat câteva zeci sau mii de vizite. Deși site-urile de știri percep o sumă mai mare pentru publicarea unui articol extern, publicarea pe paginile lor nu este întotdeauna o soluție perfectă. Problema site-urilor de știri este numărul mare de linkuri externe. Sunt site-uri cu peste 100 linkuri externe, care oferă unui advertorial o valoare foarte mică pentru strategia SEO.
Blogurile, site-urile mai puțin cunoscute și site-urile de știri locale cer pentru publicarea unui articol plătit aproximativ 5-30 euro. Pentru afacerile mici și cu strategie de început, dar și pentru cele ce își doresc promovarea pe o nișă cu concurență medie, plasarea advertorialelor pe site-uri și bloguri mai puțin cunoscute este o soluție perfectă.
Textele promoționale sau de publicitate pot aduce beneficii unei campanii de optimizare SEO, se bucură de credibilitate în rândul publicului, însă doar cu condiția că sunt de calitate, bine gândite, plasate pe un site cu autoritate și respectă normele morale, dar și cele sugerate de Google. Pentru o reușită inevitabilă, nu uitați să scrieți în primul rând pentru oameni!