Promovarea în social media
Rețelele de socializare nu reprezintă doar platforme de comunicare cu prietenii sau colegii, sunt și o bună modalitate de promovare fără investiții colosale. Află avantajele prezenței unei afaceri în social media, care sunt cele mai populare rețele de socializare și ce posibilități de promovare îți oferă.
Home Blog Ghidul rețelelor de socializare din România și Moldova
Prezentare generală

În ultima perioadă tot mai multă lume își petrece timpul liber (sau mai puțin liber) pe rețelele de socializare. Ce este o rețea de socializare? Nimic mai simplu: este un site de internet ce permite persoanelor care îl accesează să comunice, să împărtășească idei, gânduri, poze, să își facă noi cunoștințe etc. Astăzi social media nu se limitează la comunicarea între prieteni, ci reprezintă și o mare oportunitate pentru afaceri. Milioane de oameni petrec zilnic timp pe diverse rețele, generând și consumând informații. E timpul să profiți de ocazia de a-ți promova afacerea ușor, sigur și cu cheltuieli minime. Ai nevoie doar de timp, ingeniozitate și răbdare.

Avantaje

Deși avantajele sunt evidente, mulți antreprenori mai au dubii referitor la apariția în social media. Unii consideră că e o pierdere de timp, că au deja clienții doriți, alții au impresia că publicul lor țintă nu ar pierde timpul în mediul virtual. Dacă te regăsești în aceste categorii, îți prezentăm principalele avantaje ale prezenței în rețelele de socializare:

  • Promovarea brand-ului – prezența în social media te face ușor de găsit și creează o comunitate în jurul afacerii tale. Nu uita că fiecare dintre fanii tăi de pe pagină are o listă de prieteni. Dacă unul dintre consumatori a rămas cu impresii plăcute în urma unei colaborări, cu siguranță, își va împărtăși experiența cu prietenii săi din spațiul virtual. Astfel crește posibilitatea apariției noilor clienți.
  • Comunicarea cu clienții și obținerea de feedback rapid. Clienții scriu recenzii și mulțumiri în social media. Astfel poți afla părerea mai multor persoane despre afacerea ta, în general, sau despre un produs, în particular. Într-un timp foarte scurt poți afla dacă impactul unei campanii este pozitiv sau negativ. Deci ai putea acționa prompt și soluționa problema mult mai repede, în comparație cu alte modalități de promovare. Află ce ai putea optimiza și bucură clienții în continuare!
  • Oferă o experiență plăcută clienților care își doresc răspunsuri imediate la întrebări și soluționarea rapidă a problemelor pe care le întâlnesc.
  • Ajută la înțelegerea nevoilor consumatorilor – social media oferă diverse date despre clienții tăi, astfel ajutându-te să afli publicul tău țintă și să iei decizii adaptate nevoilor acestuia.
  • Sporește traficul site-ului și search ranking-ul. Prezența în social media te ajută să ai mai mulți vizitatori pe site, dar și fiecare acțiune făcută pe conturile tale te fac mai vizibil în căutări. Dacă oferi conținut de calitate, ai mai multe șanse ca paginile tale de pe rețele să apară în rezultatele căutărilor. În cazul în care postările vor stârni interesul, oamenii vor intra pe pagina ta, vor interacționa, crescând șansele de a-ți deveni clienți.
  • Poți crea campanii publicitare bine targetate. Multe rețele sociale oferă posibilitatea (contra unui cost accesibil) de a distribui anunțuri publicitare unui anumit public țintă, în dependență de sex, vârstă, locație, profesie etc. Acest lucru te face mai vizibil anume pentru potențialii tăi clienți, anunțurile apărând doar celor care ar fi interesați de ofertă sau produs.

În afară de avantajele enumerate, ar fi bine să nu uităm și de faptul că acest tip de publicitate îți oferă promovarea și menținerea relațiilor cu clienții fără cheltuieli majore. Dacă alegi să te ocupi personal de paginile de pe social media, înarmează-te cu răbdare, iar apoi bucură-te de rezultate.

Cele mai populare rețele de socializare

Sunt multe rețele și multe moduri de a le folosi. Din punct de vedere al conținutului, rețelele de socializare se pot clasifica în:


  • Site-uri de socializare: Facebook, Qzone, Google+, MySpace;
  • Platforme de găzduire a imaginilor: Instagram, Pinterest, Snapchat, Flickr;
  • Platforme pentru conținut video: YouTube, Vimeo;
  • Rețele destinate segmentului business: LinkedIn, SlideShare;
  • Microblogging: Twitter, Tumblr.

Pentru a-ți simplifica munca în alegerea rețelei potrivite, vom prezenta succint principalele platforme și îți vom sugera cum ar putea acestea să-ți ajute afacerea.

Facebook

Este una dintre cele mai populare rețele sociale din întreaga lume, cu peste 1,4 miliarde de utilizatori la nivel global, circa 9 milioane în România și peste 760.000 în Republica Moldova. Este o posibilitate excelentă de promovare pentru orice tip de afaceri. Ce ai putea face aici? Inițial trebuie să menționăm că există două posibilități prin care am putea ajunge la oamenii activi în această rețea:


  1. Organică – ceea ce postezi tu (gratuit) pe această pagină;
  2. Promovată – plătești pentru ca o anumită postare, publicitate să fie afișată unui anumit public.

Poți prezenta gratuit serviciile și produsele, ofertele sau promoțiile. Ai putea posta poze de la diverse evenimente ori filmulețe relevante. Poți scrie articole despre produse și să lași link-uri către site-ul tău. Astfel crești numărul vizitatorilor, având posibilitatea de a spori și rata conversiilor. Este important să nu postezi doar mesaje promoționale, ci și mesaje educative, de divertisment, relevante publicului țintă. Pagina de Facebook a afacerii tale nu trebuie să fie sumbră și nu trebuie să difere prea mult de o pagină personală. Abordează clienții ca pe prietenii tăi, ține cont de faptul că au nevoie uneori de un zâmbet și o vorbă caldă. Publică cel puțin o dată pe săptămână, dar oferă materiale captivante și relevante. Obține Like-uri și Share-uri, aceasta e o dovadă clară că publicul e mulțumit, că ai ales modalitatea corectă de promovare pe această rețea de socializare. Cere clienților să se implice activ pe pagină: să-și expună părerea și sugestiile sau să posteze poze cu produsul preferat. Ține cont de faptul că unii oameni de pe Facebook doresc și să interacționeze, nu caută doar informații despre produsele sau serviciile oferite. Fii mereu prezent și acordă-le consumatorilor ajutor pentru soluționarea problemelor.

În ultima perioadă, concursurile pe pagina de Facebook devin tot mai populare. Condițiile sunt simple, în majoritatea cazurilor se cere doar un Like, un Share și un comentariu la postare, iar câștigătorul este ales aleatoriu din lista de participanți. În acest mod ai posibilitatea să îți promovezi un produs, să sporești numărul de prieteni din rețea, care pot cu ușurință să devină clienți pe viitor.

Facebook oferă și o altă posibilitate de promovare gratuită: grupurile. Există grupuri de utilizatori pasionați de gătit, croitorie, mașini, grupuri pentru mămici etc. În acest caz poți folosi contul personal de Facebook pentru a adera la grupuri și a distribui membrilor postări de pe profilurile corporative.

Pentru a putea înțelege publicul din punct de vedere cantitativ, cei de la Facebook au dezvoltat Facebook Insights, un instrument care îți permite să vezi statistici interesante legate de audiența paginii sau alte audiențe care te-ar interesa. Ai putea să vezi ce alte pagini urmăresc fanii tăi, să înțelegi cu cine să colaborezi și cum să-i targetezi când vei crea reclamele plătite. După un timp, vei observa ce fel de postări îi interesează pe clienții tăi și ce strategii de promovare pe Facebook se potrivesc afacerii tale.

Postările sponsorizate te ajută să crești audiența. Prin ”Facebook Ads” poți ajunge la un public larg, cu cheltuieli minime. Reclamele pe Facebook au un efect mai mare decât pe alte site-uri, iar posibilitatea de a alege publicul țintă este un mare avantaj. Această platformă pune la dispoziție diverse tipuri de reclamă, în funcție de obiectivele companiei tale:

  • Trafic și lead-uri pentru site;
  • Vânzări și lead-uri pentru produse/servicii;
  • Link-uri pe pagină;
  • Instalare pentru aplicații pe mobil și desktop;
  • Vizibilitate locală.

Pentru a monitoriza evenimentele și performanțele în Facebook Ads trebuie să analizezi secțiunea Ads Manager. Aici poți urmări ce cheltuieli ai avut, câte acțiuni a generat o campanie, costul mediu și de câte ori publicitatea a fost afișată unui vizitator unic. Cu ajutorul acestei funcții analizezi eficiența campaniei, înțelegând ce funcționează și ce nu.

YouTube

Este o alegere potrivită pentru cei care au posibilitatea să publice conținuturi video proprii sau au investit în publicitate televizată. Reclama prin YouTube poate aduce clienți pe site-ul promovat sau aduce clienți direcți interesați de produsul promovat. Există mai multe tipuri de reclamă pe YouTube:

  • Clipuri de prezentare a companiei – filmulețe despre ocupația de bază, despre procesul de lucru al angajaților, interviuri, reportaje cu clienții mulțumiți etc;
  • Reclamă simplă – afișarea unei poze cu denumirea companiei, logoul, link către site;
  • Reclamă televizată – spoturi ce rulează într-o campanie TV;
  • Tutoriale pentru produsele promovate. Este o soluție perfectă din perspectiva de marketing. Nu doar prezinți un produs, ci îi poți și scoate în evidență toate calitățile chiar în procesul de utilizare. Este o modalitate de promovare prin care deveniți mai credibili.

Indiferent de tipul de reclamă pe care l-ai ales, nu uita să publici conținut de calitate, care să placă și să fie distribuit mai departe. E preferabil ca promovarea pe YouTube să fie în tandem cu cea de pe alte rețele sociale. Dacă ai realizat un spot/clip relevant și interesant, oferă link către el, postează-l activ în social media. Filmulețele plac publicului, de aceea trebuie să te faci cunoscut și prin intermediul lor.

În afară de faptul că te ajută la promovarea afacerii și produselor, YouTube, fiind în proprietatea Google, contribuie semnificativ și la îmbunătățirea performanțelor de SEO pentru afacerea ta. Metodele SEO sunt valabile nu numai pentru website-uri, iată de ce e bine de optimizat conținutul video, începând de la titluri și cuvinte cheie. Descrierea ar trebui să fie scurtă, dar relevantă filmulețului. Recomandăm ca atât titlul, cât și descrierea să conțină cuvinte cheie aflate în topul clasamentelor de căutări organice.

YouTube poate aduce beneficii afacerii tale cu cheltuieli minime, poți însă investi în reclame și clipuri făcute de specialiștii în domeniu, care deși costă, pot deveni o investiție avantajoasă.

Instagram

Este o rețea cu un puternic caracter vizual, aici nu primești spam, iar reclamele nu se deosebesc prea mult de alte postări. Cum te-ar ajuta prezența pe această rețea? Ține cont că promovarea pe Instagram e potrivită pentru afacerile din domeniile:

  • Modă;
  • Fotografie;
  • Design;
  • Arhitectură;
  • Producție video;
  • Artă etc.

Dacă ai ce arăta lumii, cu siguranță aici e locul potrivit. Prezența activă presupune postarea sistematică a pozelor calitative, însoțite de hashtag-uri relevante și explicații mai lungi. Când descrierile fotografiilor sunt scurte, legătura emoțională creată este foarte mică. Comunicarea rămâne a fi totuși principalul element al unei promovări. Vorbește cu folower-ii. Pune întrebări și discută cu ei în jurul ideii tale. Întrebările predispun la discuții și implicare, dar reprezintă și o modalitate de a câștiga încrederea. Deși are un caracter vizual, ”sufocarea” clienților cu o mulțime de poze nu este o soluție bună, fiindcă riști să nu mai fii urmărit, prezența și munca ta neavând efectul scontat.

Twitter


Apărut în 2006, dintr-o serie de întâmplări care nu intenționau crearea site-ului așa precum îl cunoaștem astăzi, Twitter a câștigat repede popularitate în social media. În 2006 conducerea companiei Odeo, care la acel moment înregistra pierderi, a decis organizarea unui ”hackathon”, unde a și apărut ideea creării unei platforme de micro-blogging, care să ofere mai mult decât poate face Facebook sau alte rețele de socializare. Potrivit fondatorilor, de la bun început se dorea ca Twitter să devină nu doar una dintre multiplele rețele de socializare și atât, ci una de informare a userilor. Pe Twitter poți găsi informații utile despre vreun eveniment politic, social, cultural etc, local sau global. Mesajele pot fi văzute de toți cei interesați, fără a fi nevoiți să facă o cerere de prietenie. Comparativ cu alte servicii de socializare similare, unde se creează grupuri și comunități, popularitatea acestei platforme se datorează simplității de utilizare.

Un element esențial în această rețea, ca și pe Instagram, îl reprezintă hashtag-ul. Postările însoțite de hashtag-uri sunt deosebit de utile pentru a putea fi găsite ușor printre milioanele de postări zilnice.

Tot ce ai de făcut pentru început e să-ți creezi un cont și să construiești o rețea urmărind persoanele care crezi că vor fi interesate de ceea ce oferă compania ta. Următorul pas este să postezi informații despre cele mai noi produse ale tale. Încearcă să o faci cât mai discret, dar și cât mai convingător. Dacă reușești să atragi atenția și să ai mai mulți urmăritori, pe viitor promovarea va fi mult mai simplă. Monitorizează profilurile care te urmăresc și află ce cred ei despre postările tale. Acest lucru te va ajuta să afli pe viitor de ce este interesat publicul tău. Poți avea, într-un timp foarte scurt, o mulțime de urmăritori fără a mai pierde timp pentru a accepta acest lucru.

LinkedIn

Este o rețea de socializare orientată spre mediul profesional. Utilizatorii pot plasa CV-ul, se pot conecta cu persoane cunoscute, colegi de serviciu, pot găsi noi oportunități de internship sau locuri de muncă și se pot alătura la diverse grupuri de interese. Acest lucru este valabil și pentru companii, care pot să își găsească mai ușor angajații, dar și pot comunica facil cu clienții. LinkedIn oferă posibilitatea de a posta articole, care trebuie să fie foarte bine documentate, să conțină opinii profesionale, pentru a putea avea, pe viitor, noi colaborări și pentru a spori numărul clienților. Articolele de acest gen te ajută să devii credibil și remarcat în rețea. Oamenii citesc articolele, le pot aprecia și distribui în rețeaua lor, astfel devii cunoscut pentru mai multă lume.

Ai decis să fii prezent pe LinkedIn? Nu uita despre optimizarea paginii! Dacă nu apari în rezultatele căutărilor, când potențialii clienți se interesează de produsele/serviciile tale, nu vei fi contactat, indiferent de calitatea sau prețul oferit.

LinkedIn este rețeaua de socializare în care accentul se pune pe calitate și nu pe cantitate. De aceea e mai puțin valoros numărul de conexiuni, de persoane care urmăresc pagina sau numărul de articole postate. E important cine sunt acele persoane, cu cine sunt ele conectate și cât de calitativ e ceea ce publici.

Google+

A fost lansat în 2011 și a câștigat repede popularitatea în social media. În România această rețea devine cunoscută mai târziu și este o modalitate bună pentru promovarea afacerii. Dacă știi cum să folosești toate oportunitățile oferite de un cont de business poți înregistra o poziționare mai bună în căutările Google, vizibilitatea brandului sau produsului, creșterea în popularitate cu fiecare +1, care e echivalentul unui Like pe Facebook. Cei care te includ în cercuri vor fi notificați de fiecare dată când adaugi conținut nou.

Echivalentul grupurilor de pe Facebook sunt comunitățile. Ar fi bine să alegi comunitățile cu tematică similară afacerii tale, plasează link-uri către paginile relevante ale site-ului, dacă nu găsești nimic potrivit, scrie un articol special și postează-l aici. În așa mod ai șanse mai mari să obții trafic, iar posibilitatea de a fi sancționat de Google ca spammer este mică. Mulți postează link-uri, dar puțini interacționează. Fii activ, poartă discuții, nu uita să te implici în mai multe comunități pentru rezultate mai bune. Hashtag-ul este un aspectimportant și pe această rețea de socializare. Alege cuvinte relevante cu postarea. Cu cât vei obține mai multe acțiuni la postare, cu atât aceasta va fi afișată mai sus în rezultatul căutărilor pe hashtag.

Pinterest

Apărut în 2009, Pinterest a ajuns, în ianuarie 2013 la peste 48 milioane de utilizatori la nivel global, iar în 2017 – peste 700 de milioane. Accesul se face, ca și pe alte rețele de socializare, pe baza unor conturi cu user și parolă. Fiecare utilizator are ”board”-uri (care sunt niște panouri sau albume tematice), în care sunt încărcate ”pin”-uri (fișiere video sau imagini).

Este o rețea de socializare cu un caracter vizual. Iată de ce un mijloc util de promovare a afacerii tale este să distribui pe Pinterest poze cu logo-ul firmei ori cu produsele pe care le comercializezi. Poți folosi această platformă și ca un catalog virtual, utilizând funcția Pin it. Catalogul virtual oferă nu doar posibilitatea unei navigări simple, dar și a memorării facile a conținutului.

Pinterest îți oferă posibilitatea să-ți conectezi pagina cu site-ul tău, astfel obții mai multe date în Analytics și îți dai simplu seama ce fel de informații caută publicul tău, care sunt pinurile cu cel mai mult engagement sau poți realiza rapoarte lunare și să compari datele.

Pentru a avea rezultate remarcabile în promovarea pe Pinterest, ar fi bine să-ți cunoști audiența și să oferi conținut relevant pentru identitatea afacerii tale și pentru interesele celor care îți urmăresc postările. Folosește hashtag-uri relevante în descrieri, pentru ca postările tale să fie ușor de găsit. Nu ezita să dai Follow utilizatorilor care „pinuiesc” conținut relevant brandului tău, astfel reușești să le captezi atenția, dar și să-ți mărești comunitatea.

Social media în România și Republica Moldova

Prezența în social media este importantă pentru orice afacere atât pentru promovare, cât și pentru menținerea clienților sau obținerea de feedback. Dacă te-am convins deja că afacerea ta trebuie să fie prezentă pe rețelele de socializare, alege acea rețea ce ți se potrivește, dar ține cont și de numărul de useri al fiecărei platforme. Pentru a-ți simplifica munca, vom prezenta cele mai populare rețele de socializare din România și Republica Moldova. Deși sunt țări vecine, preferințele sunt diferite. Cea mai apreciată rețea de socializare în România în 2017 este Facebook cu 9.000.000 de utilizatori. Locul 2 în preferința românilor îl ocupă YouTube cu 851.446 de useri români, fiind urmat de Instagram (494.071 useri).

În Republica Moldova, însă, pe primul loc se află Odnoklassniki (1.168.000 utilizatori), rețea în care poți găsi (ex)colegi de școală, colegiu, facultate etc. Această rețea prezintă interes nu doar pentru persoanele care doresc să socializeze, dar și pentru companii, deoarece este o platformă optimă pentru promovare. În acest sens, administrația rețelei oferă posibilitatea plasării bannerelor publicitare.

Pe locul 2 se situează Facebook (760.000 useri), iar pe a treia treaptă se află Instagram și VKontakte (aproximativ 250.000 de conturi fiecare).

Sfaturi și trucuri

Pare dificil să fii prezent și să menții active și interesante paginile pe social media. În realitate nu este nimic complicat, dacă știi să alegi rețelele potrivite, să postezi materiale calitative, interesante, relevante și să gestionezi corect timpul.

  • Fă un calendar editorial și pregătește postările din timp. Poți stabili planul de activitate în social media, să alegi temele relevante pentru o anumită perioadă (de ex. pentru perioada sărbătorilor, evenimente importante) și îți poți pregăti conținutul pentru zilele tale libere.
  • Publică zilnic ceva interesant. Nu lăsa pagina inactivă. În prezent, consumatorii petrec mult timp pe rețele de socializare în scopuri personale, iar răspunsuri la întrebări caută tot aici. Dacă găsesc pagina părăsită, vor căuta, cel mai probabil, soluții la concurenții tăi.
  • Postează la ora în care e prezent online publicul tău. Pentru ca mesajul să fie văzut, dar și pentru ca să nu fie ignorat, publică atunci când clientul e mai liber. Perioada perfectă ar putea fi dimineața, înainte de a începe programul de muncă sau seara. Zilele în care postezi sunt și ele importante. S-a demonstrat că ziua de luni este cea mai indicată în acest sens.
  • Lasă date despre afacerea ta. Chiar dacă rețelele sunt diferite, ar fi bine ca oriunde îți faci cont să indici: date de contact, adresă, orar de lucru. Nu uita de logoul firmei, aceste te reprezintă și te face ușor de găsit.
  • Comunică cu publicul. Nu uita că în social media factorul principal este socializarea. Prin discuții afli detalii interesante despre clienți, poți depista și rezolva problemele acestora. Răspunde rapid la comentarii și mesaje, astfel dai dovadă de seriozitate și implicare.
  • Fă trimitere către site. Scopul tău nu este doar să anunți publicul despre campanii, oferte și produse. Obține vizite și conversii!
  • Fă-ți cunoscute paginile. Dacă ai cont pe rețele de socializare, nu le ține în secret. Indică acest lucru pe site sau pe paginile personale din social media.
Concluzii

Social media este o oportunitate perfectă de promovare și de menținere a clienților existenți. Pentru o reușită incontestabilă alege bine strategia, structurează clar obiectivele, selectează rețelele de socializare relevante pentru afacerea ta, publică material calitativ (indiferent de tipul acestuia: textual sau vizual). Nu uita de faptul că în acest spațiu oamenii, de cele mai multe ori, aleg să se îndepărteze de problemele cotidiene, de aceea abordează un ton mai lejer (excepție LinkedIn) și un model de publicitate camuflată.